Saturday, March 12, 2011

“SHIT”

12 March 2011

Kalau kita ingin mendengar perkataan ‘shit’, lihat sahaja kawan kita bermain permainan video. Saya baru sahaja bermain permainan video dengan kawan saya. Saya biasanya bermain permainan ini untuk menenangkan fikiran selepas sibuk menyiapkan satu atau dua tugasan akademik. Saya membawa kawan ini bermain permainan video ‘PES’ atau perlawanan bola sepak. Kawan saya ini pun suka bermain permainan video. Tetapi yang melucukan saya ialah cara dia bermain, iaitu tingkah lakunya semasa bermain permainan ini. Dia sangat bising, teriak-teriak dan adakalanya mengeluarkan kata-kata yang kurang ‘sedap’ didengar, perkataan ‘shit’. Kalau dia cuba menendang bola ke pintu gol tetapi bola tersasar mesti perkataan ‘shit’ akan keluar dari mulutnya. Kata-katanya itu seperti dibawah;

“adoiii...Shit!!!...tak masuk lagi..”

            Walaupun suasana meriah dengan adanya emosi bermain permainan tersebut tetapi kadang-kadang perkataan yang dia keluarkan kurang enak didengar. Bagi saya yang sudah biasa dengan caranya, tidak juga rasa marah. Tetapi perkataan ‘shit’ membawa maksud yang kurang sopan dan jika perkataan ini mmenjadi kebiasaan dalam masyarakat, kemungkinan besar perkara ini menjadi racun bahasa sama juga situasinya dengan perkataan  ‘cantik giler’, ‘ hebat sial’ dan seumpamanya. Bahasa mempunyai nilai moral yang tinggi dan perlu dijaga kerana bahasa yang digunakan oleh penutur menggambarkan peribadi ppenutur itu sendiri.

No comments:

Post a Comment