Friday, March 11, 2011

Ganggu tidur

11 march 2011

Waktu petang yang sejuk ditambah dengan hujan renyai-renyai membuatkan mata kita ingin berehat. Ada seorang kawan saya ini sedang tidur dengan lenanya. Dia sudah lama tidur dari pukul 4 2 petang tadi lagi. Saya gelar kawan yang tengah tidur ini dengan X. Si X ini tidur di bilik sebelah. Pada pukul Sewaktu dia lena tidur, kawan sebilik dengan saya, iaitu saya gelar dengan nama Y ingin membawa si X pergi berjoging di satu kawasan perumahan kerana hujan sudah lama berhenti. Tetapi si X  masih dalam mimpi yang indah. Oleh sebab si Y segan berjoging keseorangan, dia ketuk-ketuk bilik si X tetapi si X tidak menyahut. Si Y tidak putus asa mengetuk dan mengatakan seperti ayat di bawah;

“wei, buka pintu, bangun...mari kita pegi joging”
Tiba-tiba si X menyahut;
“malaslah...mengantuk. ko pegi la”
Si Y: lama sudah ko tidur, kena gaut (penyakit lutut) ko nanti.
Si X: pegi la, saya nak tidur. Jangan ganggu (nada mara).
Si Y: bodoh...perut besar.

Komen: kata-kata yang dikeluarkan dalam situasi di atas sememangnya tidak sepatutnya berlaku. Si X dan si Y tidak perlu mengeluarkan kata-kata yang kurang sopan. Si Y perlu faham keadaan, perlu fikir perasaan si X yang sememangnya mengantuk. Jika dinilai pun, si Y ada hak untuk tidak turun berjoging kerana bergantung kepada keinginannya. Si Y tidak perlu memaksa dengan mengeluarkan kata-kata yang menyakitkan hati kawan sendiri walau rapat mana sekalipun.



No comments:

Post a Comment