Saturday, March 12, 2011

Nada Suara Perlu Dijaga

12 March 2011


Awal pagi ini, kira-kira dalam jam enam, tidur saya terganggu apabila mendengar nada suara orang yang tinggi. Saya masih tutup mata walaupun telinga saya mendengar suara tersebut semakin dekat. Tiba-tiba orang ‘empunya’ suara mengetuk pintu bilik. Rupa-rupanya orang ini kawan kepada kawan sebilik saya. perkara yang tidak menyenangkan saya ialah orang itu masih menggunakan nada suara yang kuat walaupun melihat kami yang sedang tidur. Kami ada tiga orang dalam satu bilik. Dia bercakap dengan kawan saya begitu lama tanpa menghiraukan perasaan orang yang sedang tidur. Lazimnya pada hari ahad saya mesti mempunyai tidur dan rehat yang cukup sebagai ganti kepada hari-hari sebelumnya yang penuh dengan kesibukan. Tambahan pula, perkara yang mereka bualkan bukanlah perkara yang penting, kalau perkara penting mungkin kita boleh faham.

            Jadi bagi saya, kalau kita bercakap perlulah mengambil kira keadaan sekeliling dan cuba memahami perasaan orang. Apatah lagi, tempat kita bercakap bukanlah tempat atau rumah kita sendiri. Tidak salah juga kita datang awal subuh di rumah orang jika itu sahaja masa yang ada tetapi haruslah menjaga kata-kata dan nada suara supaya tidak menganggu atau meyusahkan orang lain.

No comments:

Post a Comment