Sunday, March 6, 2011

“Gilalah, Sial”

Sedar atau tidak, masyarakat kita sekarang telah banyak menggunakan perkataan-perkataan petuturan harian yang mempunyai nilai moral rendah. Telinga saya sudah lali dengan perkataan-perkataan yang dituturkan oleh kawan saya. kadang-kadang kita pun terikut-ikut kerana sudah menjadi kelaziman dengan maksud penutur. Semasa menonton rancangan perlawanan bola sepak melalui televisyen, saya banyak mendengar perkataan tersebut. 
         Semalam bersamaan  6 march 2011 tepat pukul 9.30 malam, ada perlawanan antara pasukan Manchester United menentang pasukan Liverpool. Semua orang yang minat dengan bola sepak semestinya mengenali dua buah pasukan yang terkenal ini. Perkara yang menarik perhatian saya ialah pertuturan masyarakat kita sekarang. Semasa pemain liverpool berjersi nombor 7, iaitu Luis Suarez membawa bola dan dapat menembusi empat orang pertahanan lawan, kawan saya tiba-tiba bersuara;

“wah, gilalah Suarez, cantik sial dia bawa bola tu”.

     Jika diperhatikan dari segi penggunaan perkataan ‘gila’ dan ‘sial’ sememangnya kurang bermoral. Namun jika diperhatikan dari segi konteks dan semantik ayat, sememangnya ayat ini bukanlah membawa maksud mencarut atau memperlekehkan pemain itu, sebaliknya, dia kagum dan memuji kehebatan permainan pemain tersebut. Penggunaan perkataan sedemikian semakin berleluasa dalam kalangan masyarakat kita sekarang. Persoalannya, adakah penggunaan perkataan-perkataan sedemikian dalam pertuturan seharian perlu diperbetulkan atau membiarkannya kerana pertuturan sedemikian sebagai salah satu keunikan bahasa?.


No comments:

Post a Comment