Monday, March 14, 2011

“Cuba Try”

Sejak dari kampung lagi saya sudah biasa dengar frasa ‘cuba try’ kerana selalu digunakan oleh masyarakat kita. Saya juga pernah mengungkapkan frasa ini sebelum memahami makna kata tersebut. Namun, saya sedih dan lucu apabila masih ramai yang menggunakan frasa tersebut. Saya fikir orang kampung saya sahaja yang mengungkap frasa yang salah itu, warga universiti pun masih ada yang menggunakan frasa tersebut. Saya terdengar perbualan dua individu semasa berbaris di mesin ATM. Perbualan tersebut seperti di bawah.

Individu A: nape ni kad aku tak dapat?
Individu B:  iye ke?ape yang rosak?mesin tu ke kad awk?
Individu A: enta...cuba ‘try’ kad awak pula.

Komen: kita boleh perhatikan frasa yang digunakan oleh individu tersebut, saya tidak pasti sama ada individu tersebut tahu makna ‘try’ di situ atau tidak. Dalam konteks ini, kata ‘try’ membawa makna yang sama dengan perkataan ‘cuba’ dalam bahasa melayu. Penggunaan frasa sedemikian perlu dielakkan oleh masyarakat kerana penggunaannya menggambarkan tahap ilmu seseorang di samping mencemar bahasa Melayu dengan campuran bahasa asing. Frasa ini sama dengan frasa lain yang selalu digunakan oleh masyrakat seperti ‘main game’, ‘piala monsun cup’. 

No comments:

Post a Comment