Thursday, March 10, 2011

Bercakap Mengikut Status Sosial Seseorang

10 march 20011

Sebelum tidur saya selalunya melayari internet, laman sesawang ‘facebook’. Semalam saya sempat melayari internet pada pukul 1.15 pagi kerana lewat dari kolej kediaman Harun Aminurrashid. Setibanya di rumah saya duduk dan terus melayari internet. Setelah membuka laman ‘facebook’ saya lihat pelbagai ‘status’ kawan-kawan dan termasuklah seorang pensyarah saya. Pensyarah tersebut meletakkan ‘status’ begini;

 “hari ini saya sungguh penat, satu hari tak makan. Sibuk sangat”.

Selepas itu, saya baca dibawahnya banyak yang memberi komen ‘status’ pensyarah tersebut. Ada yang simpati ada pula yang bergurau mahu membawanya keluar makan.  Tetapi ada pula individu yang memberi komen seperti tidak ada perasaan. Individu itu juga seperti saya, iaitu seorang pelajar dan seorang pelajar. Individu ini memberi komen seperti di bawah;

“aik ini pensyarah ka pelajar? macam kekeringan ja Sensai ni, banyak kekalutan”

Terus, ada seorang lagi pelajar ini memberi komen khusus untuk individu tersebut, pelajar perempuan ini memberi komen berikut;
“ei ****(nama individu dalam facebook), nape ayat awak tu semacam kurang ajar sangat? Tak baca ka Sensei kata sibuk? Lagi satu bukan ‘Sensai’ tapi ‘Sensei’.

* “Sensei” merupakan nama panggilan pensyarah tersebut dalam kelas kursus Bahasa Jepun.

Komen: Dalam kehidupan kita seharian, kita berdepan dengan manusia yang pelbagai status sosial. Kita seharusnya melihat status seseorang sebelum bercakap. Bercakap biarlah menghormati status seseorang. Setiap gurauan tidak salah tetapi harus berhati-hati supaya tidak menyinggung perasaan orang lain. Dalam situasi tersebut saya sangat bersetuju dengan pelajar perempuan tersebut kerana  berani menegur individu tersebut.


No comments:

Post a Comment