Tuesday, March 15, 2011

Adakah Guru Geografi Tidak Perlu Mengajar Bahasa?

Persoalan ini timbul dalam fikiran apabila rakan saya mengeluarkan kenyataan bahawa guru bahasa sahaja yang perlu mengajar bahasa Melayu di sekolah. Rakan yang mengambil major geografi ini menafikan bahawa guru geografi juga perlu mengajar aspek bahasa di sekolah. Walaupun perbualan kami dalam nada bergurau tetapi menjurus kepada pendapat-pendapat yang serius. Perbualan kami dapat digambarkan dalam dialog di bawah;

Rakan: nanti di sekolah ko mengajar bahasa melayu saja la ni?

Saya: iyalah, ko pun kena mengajar bahasa juga tu. Geografi kan ada penulisan esei juga.

Rakan: tidaklah, saya mengajar bentuk muka bumi, fenomena-fenomena alam saja. Bahasa tu biar pelajar sendiri yang belajar dengan guru bahasa Melayu. Kalau pelajar tak pandai menulis,membaca, kamulah yang salah.

Saya: ada betulnya ko cakap ni, tapi ko pun boleh mengajar mereka dalam aspek bahasa. Takkan ko x pandai betulkan susunan ayat yang dibuat oleh pelajar.

Ulasan: Bagi saya, semua guru yang berilmu tidak kira guru bahasa, guru sains, guru sejarah, guru geografi dan seumpamanya harus bertanggungjawab dalam pengajaran beberapa aspek bahasa. Tidak masuk akal jika guru sejarah membiarkan pelajar yang mengeja atau membaca dengan cara yang salah, jika guru tersebut tahu kesalahan pelajar. Bahasa merupakan suatu bidang yang sangat luas dan merangkumi subjek-subjek lain di sekolah, iaitu subjek lain juga di ajar dalam bahasa Melayu. Secara tidak lansung, guru lain juga perlu tahu serba sedikit tentang aspek morfologi dan sintaksis. 

No comments:

Post a Comment